13 June, 2009

Malaysiakini - Siapa Yang Cuba Ganggu Amizuddin Ahmat -siri 9

Malaysiakini


Transkrip perbualan antara

Amizudin dengan Jamil Mohd Nor

Tarikh : 23 Disember 2008 (Selasa)

Masa : 10.38 pagi

Perbualan selama 09 minit 04 saat


Mukadimah Perbualan


Amizudin : Ya.. ya.. Wa’alaikumussalam warah matullah...

Jamil : Ahli Exco Amk Malaysia...(ketawa)..buat apa...

Amizudin : Siapa ni... siapa ni...


Jamil : Hah..siapa ni...tak kenai ka...amboi dah kaya dah.. tak kenai orang dah..

Amizudin : Oh..Abang Jamil...pakai nombor banyak sangat...Allah..

Jamil : Bila Ahli Majlis ni dah kaya dah...depa bukanlah nak kenai..kita ni orang kecik saja tak dak apa pun...

Amizudin : Kalau saya kaya sungguh tak pa abang Jamil.. saya tak suruh abang Jamil bayaq dekat saya RM160 (Duit sumbangan Ahli Majlis kepada Perhubungan Negeri)...(ketawa)...ni dalam poket RM50 pun tak dak, kaya apa...

Jamil : Dak la... pasai apa Ahli Majlis depa tak kenai la...kita ni ahli biasa saja...buat apa Din...

Amizudin : Tak buat apa...ni dok siap paper work jap...satu dua paper work...

Jamil : Di mana...

Amizudin : Ada kat rumah la..

Jamil : Di...To’Kun...

Amizudin : Ha...To’Kun...To’Kun...

Jamil : Rumah Din To’Kun tang mana Din...tang mana

Amizudin : To’ Kun Atas...

Jamil : To’ Kun Atas tang mana...dekat..

Amizudin : Atas pada rumah Anwar Ibrahim sikit...

Jamil : Tau la tang mana..dekat..dekat nak pi Machang Bubuk ka...dekat taman ka...

Amizudin : Tak sampai dekat taman tu...saya dok rumah kampong saja...sewa rumah orang sebulan RM200...

Jamil : Boleh la...sikit hari beli la...mula sewa la...

Amizudin : Depa dok tuduh kita duit banyak...macam-macam lah..kuari nu dok bela dia la.. kuari ni dok bela dia la...

Jamil : Siapa kata...

Amizudin : Adalah orang bagi tau dekat Dato’ Zahrain tu....

Jamil : Hah!! ...

Amizudin : Adalah orang dok pi report dok pi menyampai tu..saya tak peduli la...

Jamil : Aih..dak aih...tak dak sapa habaq aih...tak..tak...dok bohong..tak dengaq aih..

Amizudin : Saya kata..nak kata dekat depa...saya boleh print out saya punya akaun...bini saya punya akaun..anak-anak saya punya penyata...semua boleh..kalau sungguh tak pa...

Jamil : Yang tu tak dak...tak besa habaq...

Amizudin : Cuba you check dengan Dato’ Zahrain tengok...

Jamil : Dak...kalau apa-apa dia habaq dekat saya...tak dak...tak dak..

Amizudin : Ya lah...bila kita dok kacau kuari-kuari ni...dia...musuh pelan ramai...

Jamil : Dak...dia kalau ada dia nanti habaq dekat saya...

Isi Perbualan

Amizudin : Abang Jamil batu 3 kuari kan...

Jamil : Saya batu 3 ya...

Amizudin : Batu 3 pun sikit hari saya nak bongkar juga... (ketawa)

Jamil : Tak dak apa... tak dak apa...

Amizudin : Saya punya vision very clear abang Jamil... saya nak kuari-kuari yang... yang... yang mengusahakan tanah kerajaan negeri ni membayar apa yang sepatutnya dibayar itu saja... full stop... betul dak...

Jamil : Awat... dah bayar apa...

Amizudin : Dak bukan... maksud dia macam Kuad Kuari baru ni kan... dia declared satu saja apa...

Jamil : Ooo... yang tu Din... Din... Din... no... no... you are wrong... you are wrong...

Amizudin : Depa dah kena bayar dah..

Jamil : Tak...tak...tak...dia kira value Din...Din kalau tak tau pasai kuari Din mai dudok dengan saya... saya ajaq Din macamana kuari... saya expert dalam kuari lebih kurang dah 10 tahun dah Din..


Amizudin : Betul lah tu... ok...premium is another part... betul dak..

Jamil : Is not the issue of the... the... dia punya apa.. dia punya machine...

Amizudin : Sebab la ni abang Jamil...

Jamil : Dia punya royalty is royalty... royalty is..is..atas volume..you nak cakap pasai kuari...

Amizudin : La ni abang Jamil circular yang keluar dari Pejabat Daerah yang diguna pakai oleh kuari hari ni... formula... formula... formula apa ni... royalty tu dia base on capacity.. primary crusher..

Jamil : Dak...dak...dak...Din...Din...tak payahlah...you are wrong...hangpa cakap macam tu orang gelak dekat hangpa... hangpa bodoh... you boleh challenge... you boleh challenge benda tu... hangpa bertuahlah... aku dah buat 30 tahun aku tau lah..

Amizudin : Dulu pakai docket...

Jamil : Dak...dak...dak...dak...dulu dak....you kalau nak baca...you kena baca akta kuari dan di pejabat daerah tu ada revenue... tu la lain kali baca akta... Ahli Majlis yang bodoh ni pasai tak baca akta... aku habaq betoi-betoi... kalau... kalau kuari... you don’t tell me... kalau hangpa boleh dapat bertuah badan... aku habaq betoi-betoi... kuari... you... you... you kena baca kuari punya... environment punya... semua... you tak boleh kata... takat... takat... mental judgement... dengaq cina ni kata lagu ni hangpa pi buat lagu ni... no... you are wrong... at the end of the day... orang nanti gelak macam apa... apa... orang panggil macam anjing salak bukit... sebab tu Ahli Majlis orang gelak... hang tengok paper cina tibai hangpa... awat hangpa tak berani cakap..

Amizudin : Tibai apa...

Jamil : Do your homework first before you talk...hangpa tak baca paper cina...

Amizudin : Saya baca paper cina abang Jamil...yang tu... tu...Yang Dipertua Sopiah tu kata dekat sapa... dia kata dekat Pegawai Pengarah Kejuruteraan... bukan kata dekat saya... cuba baca elok-elok abang Jamil...

Jamil : Dak...dak...you are wrong...baik hangpa baca betoi-betoi...Sopiah dia tak buta perut tau... aku kenai Sopiah masa dia belum kahwin lagi... dia pegawai... dia keluaq universiti aku dah kenai dia... dia bakal Setiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang... mmm... aku kenai orang ni lama Din... tapi kalau hangpa bubuh lagu tu... hangpa... hangpa nanti malu... PKR punya Ahli Majlis nanti kena... hang tengok... depa nanti bagi statement... muka tak tau nak buboh kat mana...

Amizudin : Ok la ni tak pa lah... takpa lah... kalau abang Jamil kata pun tak kisahlah... saya pun dah jumpa DO dah... DO pun mengaku apa yang saya kata tu betoi... tak pa lah kalau abang Jamil kata tak betoi... tak pa lah... habih tu apa yang betoi... la saya nak dengaq cakap sapa... nak dengaq cakap PTG ka... nak dengaq cakap Do ka... saya nak dengaq cakap abang Jamil ka... saya pun...

Jamil : Dak...yang tu...aku...aku as professional apa...business man..you should understand... right...

Amizudin : Mmm... ye lah... tapi yang betoi macamana...

Jamil : Hangpa buat... hangpa buat... tak betoi... you get it... you play the music...


Amizudin : Tak pa lah... tak pa lah... saya nak tanya...

Jamil : Aku tak mau...seorang ahli silat tidak akan...ajaq silat sampai habih.

Amizudin : Tak pa lah...

Jamil : Aaa... that why buat kerja dulu... lepas tu baru... baru... baru masuk paper...

Amizudin : Tapi so far saya blast... saya blast benda tu... tu... akhirnya saya blast lima haribulan... lapan... sembilan... sepuluh haribulan depa dah kena bayar dah Kuad Kuari tu... kena bayaq tujuh ratus ribu lebih tu...

Jamil : Bayaq memang kena bayaq...

Amizudin : Pasai dia tipu la abang jamil... dia tipu...

Jamil :

Dak...dia tak tipu lah...aku ada semua hal kuari...aku tau... hang jangan dengaq sebelah orang saja cakap... tak pa lah you...

Amizudin : Dak..... saya... ni abang Jamil... saya jumpa encik Kamarudin Kuad Kuari... saya jumpa dia...

Jamil : Kamarudin daripada mana...

Amizudin : Kuad Kuari...

Jamil : Buat apa jumpa dia...

Amizudin : Sebab saya minta katalog dekat dia.... dia mai dengan Suhaimi..... bukan saya dengaq sebelah pihak abang Jamil... saya tanya dia betoi tak betoi... dia kata betoi... dia memang...

Jamil : Suhaimi mana...

Amizudin : Suhaimi dia punya...dari Kuad Kuari lah...budak muda lagi... encik Kamarudin tu tera abang Jamil lah umur dia... saya tau dia orang lama dalam Kuad Kuari...

Jamil : Kuad Kuari tu nak buat apa...Kuad Kuari tu apa...boneka apa...ni apa...Umno...

Amizudin : Dak... bukan... macam ni abang Jamil... bila saya habaq royalty ni... dia base on primary crusher... so la ni depa ada dua..depa declared satu... so...

Jamil : Dak... yang ni bukan isu dia... bukan...

Amizudin : Habih tu isu dia apa...

Jamil : Dak... yang tu bukan...you are wrong... kalau you bubuh lagu tu... you are wrong... tak pa lah hangpa buat... and then let me know... aku gelak saja lah... esok kalau aku nak bantai balik... aku bantai hangpa lah... persatuan kuari-kuari nanti bantai hangpa balik masa tu... semua orang nanti terkejut... hangpa buat... hangpa buat... then aku nanti bantai hangpa balik...

Amizudin : Tak pa lah... yang abang Jamil telefon ni nak tanya pasai apa...


Jamil : Dak... saja lah tanya hang ada mana...aku nak ajak minum...

Amizudin : Dak... abang Jamil yang betoi saya sedih orang dok tuduh saya macam-macam...saya tak kisah lah...

Jamil : Dak... dak... yang tu aku tak dengaq pun...

Amizudin : Abang Jamil check tengoklah dengan Dato’ Zahrain tu... saya tak peduli lah...

Jamil : Kalau apa apa dia nanti habaq dekat aku...

Amizudin : Saya tak kisah lah depa dok tuduh saya macam-macam sebab saya tau saya memang susah abang Jamil...

Jamil : Tak pa..tak pa...hang ada rumah.... esok... esok lah kita jumpa...ok..ok...



Bersambung...


1Malaysia nak tahu

3 comments:

Unknown said...

siapakah gerangannya si jamil yang perbualannya mengatakan ahli majlis yang siasat kes2 kuari ni BODOH... dan siapa dia sebenarnya..???

siapa tau tolong jawab? hangpa takot ka? dia sapa..????

Generasi Pejuang Bangsa said...

fuh ..abg jamil ni tau banyak juga pasai kuari . Kuad Kuari dikatakan kuari UMNO ..hahaha

Gedung Akal said...

Tuan-tuan,
Inilah masalahnya jika kita ini pejuang yang hanya memakai 'kasut pejuang'.
Kita rasakan atau selalu katakan pada orang lain yang kita ini pejuang tetapi hati dan akal kita tidak mengerti tentang perjuangan.
Kita masih berkarat dengan pemikiran tentang duit, projek dan kesenangan.
Akal dan nafsu kita berkata : "Inilah masanya...dulu aku teruk-teruk buat kerja...kena kutuk..kena pulau..inilah masanya! Aku patut ambil semula HAK aku."

Ini pemikiran politik lama. Pemikiran sebegini hanya sesuai dalam politik gerombolan yang sudah kita tinggalkan itu.
Pemikiran ini adalah warisan UMNO.
Kita adalah pengamal politik baru! Cuba-cubalah fahaminya.Jika tidak baliklah kepada politik lama dan UMNO. Itu sahaja. Melayu akan hancur jika plitik lama ini masih ada dalam akal kita.